Aviation Forums Forum Index Aviation Forums
Aviation discussions newsgroups
 
Archives   FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ?
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Aviation Forums Forum Index -> Aviation safety Enhancement
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Jules Zollner.
Guest





PostPosted: Sun Mar 08, 2009 1:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote



"Skybuck Flying" <BloodyShame (AT) hotmail (DOT) com> schreef in bericht
news:ba08f$49b39d74$d5337e4d$16956 (AT) cache3 (DOT) tilbu1.nb.home.nl...
Quote:
Ok,

Er vanuitgaand dat er "hoge mist hing" wat ik zelf een beetje raar zou
vinden ? Mist zit toch altijd dichtbij de grond ? Nouja... ik ben geen
vlieger dus dat weet ik allemaal niet maar dat zou ik gedacht hebben. (Het
zouden ook wolken geweest kunnen zijn maar goed.)

Hoe dan ook laten we aannemen dat ze niets zagen in de hoge mist/wolken...
vervolgens zakken ze onder de mist/wolken... dus onder de 234 meter.

Dan pas zien ze: "O shit er is iets mis... we zitten niet waar we moeten
wezen... we zijn aan het dalen wat we nog niet zo snel zouden moeten doen
etc..."

Hoeveel reactie tijd hebben ze dan nog ?

Is dit die 100 seconde die geclaimed wordt of is het dan opeens een stuk
minder ?!?

Doei,
Skybuck.



er is wel reactietijd,
maar geen hefvermogen van de straalstroom.
Dat duurt toch nog altijd zo'n anderhalve minuut.


'\°_°/'


En dan leggen ze daar.
Meê de pootjes in de hoogte.

Back to top
Guest






PostPosted: Sun Mar 08, 2009 1:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote



On Sun, 08 Mar 2009 11:09:43 +0100, Sander Nijdam <mail (AT) sandernijdam (DOT) nl> wrote:


Quote:
Nou, vindt die ideale piloot (chirurg, bankdirecteur) maar eens.
Misschien zijn er wel een paar te vinden, maar voor de rest zullen we
het helaas met mensen moeten doen. En mensen zullen altijd fouten maken,
wat voor opleiding je ze ook geeft.

Tuurlijk. Fouten zijn menselijk en die zul je altijd houden.
Wat mij dwarszit is dat dit gebeurd is door een fout in de automatisering,
die bedoeld is om het vliegen veiliger te maken.
Als het toestel handmatig geland zou zijn, was er geen probleem geweest.
Dee mens moet nu de automatisering controleren. Dat gaat de mens niet
goed af. Je kunt beter automatisering de mens laten controleren.

Het onderzoek zal lang duren en moet leiden tot het voorkomen van
een herhaling.
Zoals de zaken er nu voor staan kun je voorspellen wat er in komt te staan:

- Het vliegtuig kwam onder de toegestane snelheid, zonder dat er ingegrepen werd
- Het toestel raakte de grond in een stall.

Aan het ongeluk hebben bijgedragen

- een defecte hoogtemeter, die de motoren op idle zette.
- gebrek aan goede procedures voor de crew
- niet gemelde storingen aan hetzelfde systeem in het vliegtuig
- geen bekendmaking van het feit dat Boeing bezig was met een wereldwijd
onderzoek naar dit probleem.


Amsterd@mmer
Back to top
Skybuck Flying
Guest





PostPosted: Sun Mar 08, 2009 5:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

Quote:
- geen bekendmaking van het feit dat Boeing bezig was met een wereldwijd
onderzoek naar dit probleem.

Vooral dat laatste stoort mij nogal...

Vooral als zij geweten hebben dat dit het gevolg zou kunnen zijn.

Een auto-throttle die opeens gas midden in de lucht begint terug te nemen !

Zoiets hadden zij moeten vermelden aan alle vliegtuigmaatschappijen en
eventueel zelfs piloten die met hun vliegtuigen vliegen ! ;)

En wat mij betreft geld dat ook voor alle andere mogelijke problemen met het
vliegtuig en de auto-dingetjes ! ;)

Doei,
Skybuck.
Back to top
Jules Zollner.
Guest





PostPosted: Sun Mar 08, 2009 9:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

"Skybuck Flying" <BloodyShame (AT) hotmail (DOT) com> schreef in bericht
news:6cb0$49b3cbbc$d5337e4d$14164 (AT) cache3 (DOT) tilbu1.nb.home.nl...
Quote:
- geen bekendmaking van het feit dat Boeing bezig was met een wereldwijd
onderzoek naar dit probleem.

Vooral dat laatste stoort mij nogal...

Vooral als zij geweten hebben dat dit het gevolg zou kunnen zijn.

Een auto-throttle die opeens gas midden in de lucht begint terug te nemen
!

Zoiets hadden zij moeten vermelden aan alle vliegtuigmaatschappijen en
eventueel zelfs piloten die met hun vliegtuigen vliegen ! ;)

En wat mij betreft geld dat ook voor alle andere mogelijke problemen met
het
vliegtuig en de auto-dingetjes ! ;)

Doei,
Skybuck.





Ik heb de indruk dat,
van alle ernstige storingen, mechanische of wat dan ook,
die tot ernstige crashes hebben geleid,
niets wordt doorgegeven aan piloten.

In ieder geval wordt 't niet gecontroleerd, en ook
vaak ontkend door leveranciers en maatschappijen.

Het is te veel.
En ze komen er nu al geen wijs meer uit.
Laat staan in en na de opleiding.

Het is dat de westeuropese piloten meer feeling hebben.
Zelfstandiger zijn, en meer geholpen worden
door de overige bemanningsleden.

We gaan nog wat meemaken.

'\+_+/'

Het is 'n BENDE.

Tijd voor een 'kopersstaking' door 't publiek.
Boycot van TA.
Back to top
Peter W.
Guest





PostPosted: Sun Mar 08, 2009 9:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

Quote:
De autotrottle gaf echter ground idle (niet eens flight idle wat iets
minder
erg geweest was).

1:Om Ground-Idle te bereiken moet het GroundSafetyRelay ingeschakeld zijn en
daar is veel meer voor nodig dan 1 RA met een negatieve waarde.
2: bedenk ook dat waarschijnlijk de linkerman de enige is die de foute
aanwijzing kon zien. Ik neem maar aan dat de observer (instructeur) naar de
rechterman (leerling) keek. En of links dat zag en doorgaf? Staat op de CVR
Quote:
hoge sinkrate (4000ft/min)
Ze zijn in 100 seconden van 2000 naar (500?) gezakt en dat is geen hoge

sinkRate
--
Peter W.
"Jip" <hjip (AT) msn (DOT) com> wrote in message
news:49b27496$0$6685$703f8584 (AT) textnews (DOT) kpn.nl...
> "Rob" <nomail (AT) example (DOT) com> wrote in message
Back to top
Ximinez
Guest





PostPosted: Sun Mar 08, 2009 9:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

Skybuck Flying wrote:

Quote:
1. Liever dood

Goed idee.

Quote:
2. Liever een eindje verderop ?! Wink

Ook prima.

Ik wou dat randdebielen als jij lekker in alt.madcrew gingen posten.

X.
Back to top
Langevinger66
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 12:34 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

On 9 mrt, 13:26, Amst...@mmer.nl wrote:
Quote:
On Mon, 09 Mar 2009 12:37:23 +0100, Raymond <r...@nospam.tiscali.nl> wrote:
Amst...@mmer.nl wrote:
Maar, omdat de RA dacht dat ze al beneden waren, werd de zaak in RETARD mode
gezet. Dat roept een Boeing toch ook hard door de cockpit? De visuele RETARD
melding hebben ze dan misschien niet opgemerkt, maar die announcement kun je
toch niet missen?

Neen, dat is bij Airbus zo, maar Boeing heeft slechts een melding op de
instrumenten.

Dat vreesde ik al. Dat had hun leven kunnen redden...

Amsterd@mmer

tsss lijkt wel een microsoft gebruikers vraagje ggggggg
Back to top
Raymond
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 1:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

Amsterd (AT) mmer (DOT) nl wrote:
Quote:
Maar, omdat de RA dacht dat ze al beneden waren, werd de zaak in RETARD mode
gezet. Dat roept een Boeing toch ook hard door de cockpit? De visuele RETARD
melding hebben ze dan misschien niet opgemerkt, maar die announcement kun je
toch niet missen?

Neen, dat is bij Airbus zo, maar Boeing heeft slechts een melding op de
instrumenten.
Back to top
Guest






PostPosted: Mon Mar 09, 2009 1:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

On Mon, 09 Mar 2009 13:21:38 +0100, Raymond <ray (AT) nospam (DOT) tiscali.nl> wrote:


Quote:
Eehh, autothrottle disconnecten terwijl je Autopilot aanstaat is een
enorme no-go. Als je graag snel en hard wil crashen moet je dat vooral
doen Smile

Je hoeft niet te disconnecten. Je kunt gewoon de throttles bedienen,
al zul je ze moeten vasthouden, als je wat anders wilt dan de
autothrottle wil.

"Because the throttles on the Boeing planes are "real" throttles, in the sense
that the engine fuel controllers respond to the mechanical movement of those
throttles, by the pilots. In other words, even if the autothrottle system
cannot be turned off, the pilots can overpower any automatic movements of those
throttles, just by the pilot holding those throttles in what ever position he
wants them."

Amsterd@mmer
Back to top
Guest






PostPosted: Mon Mar 09, 2009 1:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

On Mon, 09 Mar 2009 12:37:23 +0100, Raymond <ray (AT) nospam (DOT) tiscali.nl> wrote:

Quote:
Amsterd (AT) mmer (DOT) nl wrote:
Maar, omdat de RA dacht dat ze al beneden waren, werd de zaak in RETARD mode
gezet. Dat roept een Boeing toch ook hard door de cockpit? De visuele RETARD
melding hebben ze dan misschien niet opgemerkt, maar die announcement kun je
toch niet missen?

Neen, dat is bij Airbus zo, maar Boeing heeft slechts een melding op de
instrumenten.

Dat vreesde ik al. Dat had hun leven kunnen redden...

Amsterd@mmer
Back to top
Raymond
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 1:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

mijn naam wrote:
Quote:
Het vliegtuig in kwestie bleef 'op de glidescope'.

Glideslope ;-)

Quote:
Had men het gas handmatig bediend dan was
de landing waarschijnlijk netjes afgerond.

Eehh, autothrottle disconnecten terwijl je Autopilot aanstaat is een
enorme no-go. Als je graag snel en hard wil crashen moet je dat vooral
doen Smile
Back to top
Jip
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 5:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

"Raymond" <ray (AT) nospam (DOT) tiscali.nl> wrote in message
news:49b509d1$0$28147$5fc3050 (AT) news (DOT) tiscali.nl...
Quote:
mijn naam wrote:
Het vliegtuig in kwestie bleef 'op de glidescope'.

Glideslope ;-)

Had men het gas handmatig bediend dan was de landing waarschijnlijk
netjes afgerond.

Eehh, autothrottle disconnecten terwijl je Autopilot aanstaat is een
enorme no-go. Als je graag snel en hard wil crashen moet je dat vooral
doen Smile

Waarom zou dat niet kunnen?
Een 747 vliegt tijdens de kruisvlucht ook met Autopilot aan maar echt niet
met autothrottle.
Je neemt gewoon de throttles met de hand over.
Back to top
Raymond
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 5:05 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

Jip wrote:
Quote:
"Raymond" <ray (AT) nospam (DOT) tiscali.nl> wrote in message
Eehh, autothrottle disconnecten terwijl je Autopilot aanstaat is een
enorme no-go. Als je graag snel en hard wil crashen moet je dat vooral
doen :)

Waarom zou dat niet kunnen?
Een 747 vliegt tijdens de kruisvlucht ook met Autopilot aan maar echt niet
met autothrottle.
Je neemt gewoon de throttles met de hand over.

Ik vrees dat je niet echt gehinderd bent door enige kennis van zaken,
want tijdens cruise zal ook altijd de autothrottle aanstaan. Nogmaals,
wanneer de A/P engaged is, is de A/T dat ook, altijd.

Ik weet niet wat je bron is om te roepen dat tijdens de kruisvlucht een
747 handmatige throttlebediening gebruikt? Snelheid is een van de zaken
die door de VNAV mode van de automatische piloot geregeld wordt (of in
de oudere types zoals de 747-200 simpelweg de instelling op de MCP cq de
instelling van de Ffrats).
Back to top
Langevinger66
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 7:56 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

On 7 mrt, 14:52, Jan den Hollander <s...@uce.gov> wrote:
Quote:
Gerritjan wrote:
"Rob" <nom...@example.com> wrote in message
En ook niet dat de indicatie van de andere hoogtemeters verschillend
was van de enige falende.

Dat is idd vreemd... ook vreemd dat de auto-throttle een hoogtemeter-input
accepteert die opeens van 1950 naar -7 foot gaat...

Wat ik merkwaardig vind is dat er klaarblijkelijk geen fail-safe design
is hier. Je zou immers mogen verwachten dat de comp iets verstandigs
doet met het feit dat de 2 hoogtemeters verschillende info afgaven, maar
kennelijk uitsluitend gebruik maakte van wat een van de 2 hoogte meters
aangaf.

http://www.youtube.com/watch?v=VdoSGIy9id8&feature=recommended plof
Back to top
Jip
Guest





PostPosted: Mon Mar 09, 2009 10:08 pm    Post subject: Re: Hoe te landen in dikke mist zonder hoogte meter ? Reply with quote

"Raymond" <ray (AT) nospam (DOT) tiscali.nl> wrote in message
news:49b540d0$0$28136$5fc3050 (AT) news (DOT) tiscali.nl...
Quote:
Jip wrote:
"Raymond" <ray (AT) nospam (DOT) tiscali.nl> wrote in message
Eehh, autothrottle disconnecten terwijl je Autopilot aanstaat is een
enorme no-go. Als je graag snel en hard wil crashen moet je dat vooral
doen :)

Waarom zou dat niet kunnen?
Een 747 vliegt tijdens de kruisvlucht ook met Autopilot aan maar echt
niet met autothrottle.
Je neemt gewoon de throttles met de hand over.

Ik vrees dat je niet echt gehinderd bent door enige kennis van zaken,

Grappig, want dit soort zaken zijn afhankelijk van aircraft type en company
policy

Quote:
want tijdens cruise zal ook altijd de autothrottle aanstaan. Nogmaals,
wanneer de A/P engaged is, is de A/T dat ook, altijd.

Dat is nonsens:
AOM KLM 747 2.4.3 Autothrottle:
The autothrottle is certified for use while flying the aircraft manually or
on the AP(s) during descent, holding, landing and in making minor changes
while manoeuvring for landing.
The autothrottle is not certified for use during take-off extended climb or
during cruise.

Het probleem is dat er tijdens cruise met een constand machgetal van .82
gevlogen wordt.
Dit machgetal varieert voortdurend een beetje waardoor je continue gas bij,
gas af situaties krijgt.
Dat is tijdens cruise niet gewenst en niet nodig. Dus ATS af tijdens cruise.


Quote:

Ik weet niet wat je bron is om te roepen dat tijdens de kruisvlucht een
747 handmatige throttlebediening gebruikt? Snelheid is een van de zaken
die door de VNAV mode van de automatische piloot geregeld wordt (of in de
oudere types zoals de 747-200 simpelweg de instelling op de MCP cq de
instelling van de Ffrats).
Back to top
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Aviation Forums Forum Index -> Aviation safety Enhancement All times are GMT
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6  Next
Page 5 of 6

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB